DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Wednesday, December 31, 2008

UMNO MENGKIANATI SUMPAH MELAYU-SIRI 3

Oleh : Tun Telanai
Assalamu’alaikum wm.wrt,

Sumpah Melayu ke-3, bersumpah hendak berkerja kuat untuk menyara diri dan keluarga. Sumpah ini didapati berjaya. Kejayaan ini hanya tertumpu kepada kelompok yang memegang kuasa dan kroni-kroninya sahaja yang berjaya menjadi keluarga yang kaya-raya. Sebahagian besar golongan Melayu lainnya masih tinggal miskin papa kedana. 52 tahun negara merdeka dan 62 tahun umur UMNO, kaum Melayu masih ketinggalan jauh ke belakang berbanding dengan kaum-kaum bukan Melayu yang maju jauh ke hadapan. Kaum bukan Melayu khususnya kaum Cina menguasai ekonomi negara. Orang Melayu masih bergantung harap kepada kerajaan dan kalah dalam persaingan ekonomi dengan kaum bukan Melayu dalam negara ini.


Kegagalan ini berpunca kerana UMNO tidak melaksanakan tanggungjawab dengan adil dan saksama. UMNO menjadi pengkianat terhadap hasrat perlaksanaan DEB. DEB dieksplotisasikan untuk kepentingan peribadi sekelompok kecil elit politik UMNO, bukan untuk kepentingan kaum Melayu majoriti. Orang Melayu amat terpinggir dalam pegangan ekonomi berbanding dengan kaum-kaum lain. Saya amat hairan, UMNO tidak merasa malu kerana memerintah sudah 52 tahun, namun sampai kini nasib orang Melayu semakin tertekan dan berada dalam kedudukan yang daif. Lihat jadual di bawah :


Di bandar-bandar utama di negara ini, premis-premis perniagaan utama kebanyakannya dimiliki oleh pengusaha bukan Melayu. Pemilikan bangunan komersial menunjukkan bahawa Melayu memiliki 11.7 peratus, Cina 71.9 peratus dan India 4.6 peratusi. Majoriti besar Melayu di kawasan bandar tinggal dalam rumah flat dengan keluasan 500 kaki persegi yang menjadi salah satu penyebab utama gejala sosial.


Insiden kemiskinan tegar tahun 2004 masih ramai berlaku di kalangan kaum Melayu [baca:bumiputra] realitinya ialah Melayu [Bumiputera-2.9%],. Cina [0.2 %] dan India [o.3%] . Manakala, purata pendapatan kasar bulanan isi rumah juga mendedahkan kenyataan yang tidak memuaskan, iaitu Melayu RM2,711, India [RM3,456] dan Cina [RM4,437].


Dato’ Zahar Hasim, bekas Ketua Bahagian UMNO Petaling Jaya Selatan, kini sudah berada dalam PAS dan bersiap sedia unt
uk berkempen menentang UMNO di Kuala Terangganu menyebut bahawa beliau tidak mengkhianati Umno, tetapi sebaliknya Umno yang mengkhianatinya dan orang Melayu. Orang Melayu [daripada kelompok UMNOPutra] hanya mendapat projek yang kecil sahaja kerana projek-projek besar diberi kepada kroni yang boleh memberi wang semula kepada tuan politiknya.

Bersambung ke siri ke-4/6


“SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA”
“PROTES SAMPAI TURUN”


Wassalamu ‘alaikum Wr.Wb
Wallahu'alam bishshawab

No comments: