DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Sunday, June 29, 2008

FITNAH DATANG KERANA KEALPAAN

Oleh : Tun Telanai
Assalamu’alaikum wm.wrt,


Sekali lagi Saudara Anwar Ibrahim didatangi bala oleh Allah s.w.t. 10 tahun peristewa terkutuk itu berlalu, maruah Anwar yang tercemar dulu, kini kembali dibersihkan melalui penghakiman yang dibuat oleh Mahkamah Rayuan pada tahun 2004 dan masyarakat mulai melupai peristewa tersebut, tiba-tiba rakyat Malaysia dikejutkan sekali lagi. Anwar sekali lagi dituduh melakukan liwat. Kalau dulu dengan orang tua, tetapi pada kali ini, beliau dituduh melakukannya dengan seorang pemuda berusia 23 tahun bernama Mohd Saiful Bukhari bin Azlan.

Melalui sumber yang layak dipercayai, pemuda ini dikatakan pernah bertugas sebagai pembantu di Pejabat Timbalan Perdana Menteri, Najib Tun Razak. Saiful merupakan bekas MPP UNITEN yang gagal dalam pelajaranya. Kegagalan ini berpunca kerana ia malas belajar, suka berpoya-poya, berlagak, bergaya dan asyik bermain politik di dalam dan di luar kampus.

Saiful mempunya publik relation [hubungan awam] yang baik menyebabkan banyak pihak yang menyenanginya terutama tokoh-tokoh politik tertentu yang mahu mempergunakannya dan beliau juga bijak mempergunakan ruang yang ada bagi meraih keuntungan peribadi daripada taukeh politiknya itu. Oleh itu, untuk terus hidup dan mencipta kerjaya [mencari peluang kerja berprestej] yang beliau sedar yang beliau tidak ada pelajaran, maka beliau berusaha mendampingi orang besar-besar khususnya para pimpin UMNO yang berkuasa.

Sungguh menghairan. Bagaimana seorang pemuda yang tidak ada kelulusan dan tidak pernah memberi apa-apa sumbangan terhadap parti, tiba-tiba beliau boleh diterima dan dilantik sebagai Pembantu Anwar dan dibenarkan berkhidmat di Pejabat PKR. Apakah keistemewaan yang ada padanya kerana dengan senang mendapat tempat dalam PKR ?

Kes Anwar kali ini pada pengamatan saya mempunyai persamaan dengan kes pembunuhan rakyat Mongolia Altantuya Shaariibuu. Modus operandinya adalah sama. Semuanya bermula di Pejabat Timbalan Perdana Menteri. Ianya melibatkan orang-orang yang rapat dengan Najib Tun Razak dan pernah berkerja untuk Najib.

Saiful pernah berkerja di Pejabat Timbalan Perdana Menteri sebagai Pembantu kepada Najib. Menjelang PRU ke-12 lalu, Saiful berhenti kerja di pejabat TPM dan menawarkan diri dengan sukarela berkhidmat dengan PKR khususnya dengan Anwar. Kalau difikirkan secara mendalam tentu Saiful mempunyai agendanya tersendiri. Tidak semudah itu ia boleh berhenti berkerja di pejabat TPM dan sanggop berkerja dengan PKR secara sukarela. Sayang seribu kali sayang orang-orang dalam PKR gagal menciumi jejak Saiful sehinggalah kes ini terbongkar kerana mereka leka berpolitik untuk mengambilalih kuasa daripada UMNO.

Begitu juga, Razak Baginda adalah kenalan rapat Najib dan merupakan think-thank untuk Najib. Cuma yang bezanya, pembunuhan Altantuya melibatkan wang komisen bernilai berjuta ringgit, termasuk komisen yang sepatutnya diberi kepada Altantuya habis digunakan dalam kempen pilihan raya tahun 2004. Bagi menutup kes ini daripada terbocor, maka Altantuya perlu ditamatkan riwayatnya. Abdul Razak dituduh bersubahat dengan dua anggota Unit Tindakan Khas [UTK], Cif Inspektor Azilah Hadri, 30, dan Konstabel Sirul Azhar Umar, 35, yang dituduh membunuh Altantuya. Berdasarkan undang-undang yang ada, Abdul Razak tidak ada kuasa untuk mengarahkan dua pegawai polis ini untuk menjalankan bagi pihaknya, apatah lagi untuk melakukan pembunuhan dan mengebom Altantuya. Abdul Razak siapa untuk megeluarkan arahan yang sangat merbahaya kepada dirinya. Jadi, siapa yang mengeluarkan arahan tersebut?

Saya melihat kes Anwar kali ini berdasarkan kepada perspektif etika dalam Islam khususnya untuk mengelak daripada difitnahkan. Saya melihat dalam PKR soal ini kurang diberi perhatian. Tidak ada sebuah Jawatankuasa ataupun garis panduan yang dibentuk untuk melihat, memerhati, memantau dan memberi nasihat agar perjalanan PKR khususnya para pemimpinnya mengikut lunas-lunas akhlak dan moral sepertimana yang terkandung dan dipraktikan oleh PAS.

Jadi, para pemimpin PKR bergerak mengikut emosi dan nafsu tanpa ada teguran dan nasihat. Oleh itu, macam-macam perkara timbul sebelum, semasa dan selepas PRU ke-12 lalu. Contohnya, dalam pilihan raya kecil di Ijok, isu Anwar menari di pentas ceramah dimanipulasikan oleh media UMNO semahu-mahunya. Begitu juga di Macap, Melaka. Berlaku perkara-perkara yang melanggar etika kemanusiaan.
Dalam politik yang diamalkan di Malaysia kini iaitu berasaskan politik menghalalkan cara, maka kepimpinan PKR [dan lain-lain parti] perlu berhati-hati agar mereka tidak terjatuh ke dalam fitnah yang berlaku secara terang-terangan di hadapan mata mereka serta yang berlaku tanpa di sedari dan tanpa dilihat dengan mata kasar mereka. Islam tidak memusuhi sistem politik yang kita amalkan sekarang ini [walaupun bukan politik berwadahkan Islam], tetapi Islam menetapkan kita mesti berpolitik dikawal oleh keimanan dan ketaqwaan kepada Allah s.w.t.


Allah s.w.t telah menegaskan dalam surah al Anfal ayat 28, yang bermaksud:


"Dan ketahuilah kamu bahawa sesungguhnya harta-harta kamu dan anak-anak kamu adalah fitnah (ujian). Dan sesungguhnya Allah di sisiNya balasan yang sangat besar."


Harta benda dan anak-anak adalah nikmat daripada Allah s.w.t sekiranya di urus dan dijaga dengan baik dan mengikut dasar-dasar yang ditetapkan oleh Islam. Seandainya harta benda dan anak-anak tidak diurus dan dijaga dengan baik seperti yang dikehendaki Islam, ia boleh memudaratkan kehidupan seseorang muslim dari segi keimanan dan ubudiyah-nya kepada Allah s.w.t. dan boleh berlaku kelalaian dalam melaksanakan tanggung-jawabnya sebagai muslim [merujuk kes perebutan kuasa dan jawatan, Yahya Shaari, pegawai khas MB Selangor dan Rosli Ibrahim dalam Kumpulan Darul Ehsan Berhad [KDEB]]


Rasulullah s.a.w mengingatkan kita agar mengelakkan diri daripada terjatuh dalam fitnah yang menimpa umatnya laksana malam yang gelap gelita dengan sabda baginda yang bermaksud:


"Bersegeralah kamu mengerjakan amalan-amalan bagi menolak fitnah yang datang seperti kegelapan malam yang gelap gelita. Pada sebelah pagi seseorang itu beriman dan pada sebelah petangnya ia menjadi kafir dan pada sebelah petangnya ia beriman dan pada sebelah paginya ia menjadi kafir. Dia menjual agamanya dengan harta benda dunia."


Kesimpulnya, Anwar terjebak kali ini kerana kealpaan untuk menjaga batas-batas akhlak dan moral dalam Islam. Saya tidak kata Anwar terlibat, tetapi pihak dalam PKR kurang memberi perhatian dalam soal mengelak fitnah. Sangat terdedah dan memudahkan pihak UMNO untuk memanipulasikan isu.


“SELAMATKAN RAKYAT DAN SELAMATKAN NEGARA”
“PROTES SAMPAI TURUN”


Sekian.Terima kasih. Wallahua'lam

1 comment:

TakdeOrangPeduli said...

salam...

sebenarnya aku pelik la.
si budak ingus ni dalam kampus
dikatakan pro kerajaan. takkan la
takde sorang pon yang dalam kampus
uniten tu berpaksi pada PKR. takkan
takde penyalur maklumat dari kampus
ke PKR. sedangkan kalau nak dilihat, betapa ramainya menyokong
PKR ni di kampus. kalau tak PKR
pon ramai yang menyokong pembangkang..


yang si nuar pulak tiba2 lari nyuruk
kat kedutaan turki tu wat pe kejadah pulak...
tawun 1998 masa kene tuduh dengan
kerajaan yang maha besar tu boleh
pulak dia mengembleng manusia diatas jalanan.

kenapa sekarang macam tikus lari
mencari lobang. ugut bunuh? kalau
sungguh orang nak bunuh tak perlu diugut. aku ingat mati dah. anwar
tak perlu takut pada mati, biar kita
mati sekarang... asalkan perjuangan
kita terus hidup.