DEMI RAKYAT :

GUNALAH OTAK, GUNALAH AKAL, GUNALAH JARI, GUNALAH PERASAN DAN GUNAKANLAH KESEMPATAN YANG ADA UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN YANG MENGUNTUNGKAN SEMUA PIHAK DENGAN TIADA MENGUNDI UMNO-BN DALAM PRU KE-13

Saturday, December 31, 2011

INI LAGI RUPA BENTUK MALAYSIA BARU NAJIB

Seleweng Zakat: Jamil Khir terima kata dua dari Umno Bahagian Jerai?

Datuk Seri Jamil Khir yang dikaitkan dengan penyelewengan RM63,650 wang zakat MAiWP baru-baru ini turut menerima kata dua daripada Umno Bahagian Jerai, Kedah.

Beliau dilaporkan memberi layanan dingin dengan beberapa pemimpin Umno bahagian Jerai kerana menasihatkan beliau supaya selesaikan masalah peribadi demi masa depan parti.

Sumber tempatan mendedahkan, Umno Bahagian turut mendesak Jamil supaya segera selesaikan skandal tersebut sekiranya masih mahu meneruskan hasrat bertanding di Parlimen Jerai.

“Ini bukan masalah beliau (Jamil) calon pilihan Najib atau tidak, ini masalah hidup mati Umno di sini (parlimen Jerai) sekiranya Umno terlibat dalam hal-hal agama (seleweng duit zakat).

“Tidak ada gunanya kalau beliau berjaya menggunakan kedudukannya mengambil duit kementerian untuk taja 2O (hingga) 30 pemimpin masyarakat tempatan pergi haji baru-baru ini kalau semua orang kampung percaya beliau seleweng duit zakat,” ujar pemuda Umno berkenaan.

Parlimen Jerai ketika ini disandang oleh Ustaz Firdaus Jaafar yang juga ahli jawatankuasa Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Nik Nazmi: Mengapa PM lindungi kes seleweng zakat Jamil Khir?

Amalan rasuah dalam kerajaan pusat kian menyerlah apabila Menteri Umno di Jabatan Perdana Menteri (JPM) bernama Datuk Seri Jamil Khir yang dikaitkan dengan penyelewengan wang zakat.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak nyata melindungi Jamil walaupun nyata menteri agama itu menyalahguna wang zakat bagi membiayai kos guaman menghadapi permohonan qazaf Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Pengarah Komunikasi PKR Nik Nazmi Nik Ahmad yang terus-menerus mendesak kes skandal ini berkata beliau berterima kasih kepada Setiausaha Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) Datuk Che Mat Che Ali kerana memberikan penjelasan.

Beliau bagaimanapun berkata, penjelasan yang diberikan Che Mat bercanggah dengan beberapa perkara yang masih menjadi tanda tanya.

“Che Mat menganggap isu yang dibangkitkan ini berbaur politik namun jawapan Che Mat bercanggah dengan beberapa pihak yang tiada kaitan dengan Pakatan Rakyat termasuk penjelasan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mashitah Ibrahim (pada 21 Jun 2011) yang mengakui bahawa kos guaman dibayar menggunakan peruntukan zakat.

“Pada 23 Jun 2011, peguam pula meminta pandangan Mufti Wilayah Persekutuan tentang penggunaan wang zakat bagi membiayai kos guaman dan laporan Ketua Audit Negara yang mengesahkan bahawa kos guaman dibayar menggunakan peruntukan zakat ,” katanya di The Malaysian Insider.

Justeru beliau meminta Che Mat memberikan penjelasan tentang percanggahan yang berlaku termasuk mengenai prosedur permohonan peruntukan yang diluluskannya selaku setiausaha.

Semalam Ketua Pegawai Eksekutif MAIWP Dr Muhammad Yamin Ismail mengatakan pembiayaan kos guaman Jamil Khir dan dua lagi pegawai kanan agensi itu dalam menghadapi kes permohonan qazaf Datuk Seri Anwar Ibrahim diambil daripada geran kerajaan.

Laporan Audit Negara sebelum pada itu telahpun mengesahkan sebanyak RM63,650 telah dikeluarkan daripada dana zakat MAIWP bagi mendahulukan bayaran khidmat guaman untuk ketiga-tiga mereka.

“Namun dalam hal ini sewajarnya Jamil Khir yang tampil menamatkan sebarang keraguan,” tegas beliau.

Sumber : DI SINI DAN DI SINI

No comments: